05 december 2017 ~ 0 Comments

De voordelen van blootsvoets lopen

Op blote voeten lopen is al lang niet meer iets voor hippies, steeds meer mensen kiezen ervoor hun schoenen uit te trekken. Het blijkt namelijk verrassend goed voor je te zijn.

In de oertijd, toen nog niemand van schoenen had gehoord, waren onze voeten een van de belangrijkste instrumenten van het lichaam. Ze beklommen rotsen, liepen over takjes, ploegden door zand en modder. Tegenwoordig behandelen we onze voeten als zachte kussentjes die gepamperd en verwend moeten worden. Op blote voeten lopen, waarom zou je?

Toch is er in Amerika een grote groep mensen die uit overtuiging geen schoenen draagt, en ook in Europa groeit deze beweging. Ook worden steeds meer celebrities (onder andere actrices Angelina Jolie, Shailene Woodley, Jennifer Aniston en zangeressen Britney Spears, Kate Perry, Joss Stone en Miley Cyrus) geregeld zonder schoenen gespot.

Earthing

Deze trend komt niet voor niets opzetten. Earthing, zoals op blote voeten lopen wel wordt genoemd, blijkt volgens meerdere wetenschappelijke onderzoeken veel gezondheidsvoordelen met zich mee te brengen.

En dat is best logisch, aangezien je voeten de basis zijn van je lichaam; de rest leunt er letterlijk op. Met 26 botten, 19 spieren, 33 gewrichten en 107 banden en pezen maakt je voet een groot aantal bewegingen, die worden belemmerd door schoenen (zélfs door ‘goede’ schoenen). Blootvoets lopen zorgt ervoor dat de spieren, pezen en gewrichten in je voeten, enkels en kuiten sterker worden en dat helpt je houding en balans te verbeteren. Als je de spieren in je voeten optimaal gebruikt, hoeft je lichaam niet meer te corrigeren en hierdoor kun je blessures aan knieën, heupen, rug en nek voorkomen.

Daarnaast spelen je voeten een belangrijke rol in je balans, je zenuwgeleiding en zelfs je bloedsomloop. Door het aan- en ontspannen van je voetspieren zorg je ervoor dat je bloed goed door je lichaam stroomt. Als de spieren in je voeten lui worden, dan kan dat er uiteindelijk toe leiden dat je minder balans hebt en je last krijgt van koude of pijnlijke voeten.

De Amerikaan Clinton Ober, die al jaren onderzoek doet naar blootsvoets lopen, schrijft in zijn boek Earthing dat wie letterlijk met zijn voeten in de aarde (of op het zand, stenen, hout, gras) staat, contact maakt met het magnetische veld van de aarde, dat vol zit met ionen die je lichaam binnenstromen.

Deze ionen helpen je relaxen en daardoor slaap je beter en voel je je meer ontspannen, aldus Ober. Klinkt misschien zweverig, maar eeuwenoude oefeningen als tai chi en yoga worden vast niet voor niets áltijd op blote voeten gedaan.

Voetreflextherapie

Uit onderzoek van Amerikaanse wetenschappers in 2012 blijkt bovendien dat op blote voeten lopen het cortisolgehalte in je lichaam in balans brengt. Cortisol kennen we ook wel als het stresshormoon, dat effect heeft op je stemming, op angsten, depressie en slaapproblemen.

Op blote voeten lopen zorgt er ook voor dat je meer in het moment leeft, je moet immers beter uitkijken waar je loopt. Daarnaast stimuleert het directe contact van je voeten met de aarde verschillende zenuwuiteinden en drukpunten in je voet. Elk klein hobbeltje in de weg stimuleert die punten. Zelfs als het in het begin op bepaalde plekken wat pijnlijk is, is dat op de langere duur goed voor je lichaam. Een soort gratis voetreflextherapie dus.

Blotevoetenpaden

Oefenen in het wild? Op steeds meer plekken in Nederland duiken blotevoetenpaden op: routes door de natuur die speciaal zijn gemaakt om op blote voeten af te leggen. En dat zijn dan geen geplaveide weggetjes, maar juist paden waar je met je voeten door de modder stampt, over bladen wandelt en op keien loopt. Hier kun je genieten van het gevoel van aarde tussen je tenen en wennen aan lopen zonder schoenen.

Afgelopen zomer ging ik zelf naar het blotevoetenpad in Brunssum en ik heb een enorme lol gehad, zoals je op de foto’s kunt zien. Echt een aanrader.

Barefoot running

Ook blootsvoets rennen is met een grote opmars bezig. Maar als je nooit op blote voeten loopt, zou ik niet direct gaan rennen.

Babysteps

Zou je ook eens wat vaker schoenloos door het leven willen? Ga dan niet meteen zes kilometer hardlopen op blote voeten, maar bouw het rustig op. Zo zorg je ervoor dat je voeten steeds sterker worden.

Stap 1

Loop je nooit zonder schoenen? Begin dan binnenshuis. Schoenen uit, sokken uit en haal je tenen uit hun winterslaap. Wiebel ze en probeer ze ook afzonderlijk van elkaar te bewegen. Waarschijnlijk is dat best lastig, maar je zult merken dat je steeds meer controle over je spieren krijgt als je oefent.

Stap 2

Masseer je voeten regelmatig. Zo leer je ze goed ‘kennen’ en maak je je spieren soepeler en sterker.

Stap 3

Let op hoe je je voeten gebruikt. Waar land je als eerste? Op je hak, in het midden of op je tenen? Hoe wikkel je je voet af? Als je in één vloeiende beweging van je hiel naar je grote teen gaat, kun je experimenten door eerst je hiel de grond te laten raken, dan je kleine teen en dan pas door naar je grote teen. De botten aan de buitenkant van je voet zijn het grootst en het meest geschikt om je gewicht te dragen. Als je meer op de buitenkant van je voet loopt, helpt dat je knieën en bovenlijf te versterken.

Stap 4

Als je eraan gewend bent op blote voeten te lopen, ga dan zonder schoenen je tuin in, of het balkon op. Geen buitenruimte bij je huis? Loop blootsvoets door het park of maak een strandwandeling.

Stap 5

Begin met kleine stukjes, niet meer dan twintig minuten achter elkaar. Bouw daarna op.

Stap 6

Luister naar je lichaam. Loop je langzamer op blote voeten? Dat is niet erg. Voelt het een beetje onwennig? Ook prima. Maar als je scherpe pijn voelt of niet normaal kunt lopen, stop dan altijd.

Stap 7

Als je wel schoenen draagt of moet dragen, zorg dan dat die zo plat mogelijk zijn. Zo raakt je lichaam gewend aan het niet meer hoeven compenseren van hoogteverschil tussen hiel en tenen. Er zijn ook speciale barefoot schoenen.

Leave a Reply