21 mei 2014 ~ 0 Comments

Wat is nu een echt goede sportschoen?

Wat is nu een echt goede sportschoen?

sportschoenOf  u nu recreatief of professioneel sport of vanwege gezondheidsredenen, voorop staat dat u blessurevrij wilt sporten. Sportschoeisel is medebepalend voor die blessuregevoeligheid. Iedere sport heeft zijn eigen kenmerk. Waar moeten schoenen aan voldoen en wat kan ik als medisch pedicure adviseren aan mijn sportende cliënten?

Uit onderzoek is gebleken dat trainingsopbouw, techniek, psychische gesteldheid, gevoeligheid, voeding, de ondergrond waarop gesport wordt en het schoeisel invloed hebben op de blessuregevoeligheid van een sporter.
Om maar meteen een mythe te kraken: Duurdere sportschoenen zijn niet per definitie beter dan goedkopere sportschoenen van een zelfde merk. Tenminste, als het om demping gaat. Het materiaal voor de demping dat voor die schoenen gebruikt wordt, is namelijk hetzelfde, misschien varieert alleen de dikte. Het prijsverschil zit hem vooral in het bovenwerk van de schoen en dat zorgt bij de duurdere schoen voor meer stabiliteit en een beter draagcomfort. Dus op dat vlak is de duurdere schoen kwalitatief wel beter. Per categorie wandelschoenen vertaalt een duurdere prijs zich over de hele linie naar een kwalitatief betere schoen.
De ondergrond waarop een sport wordt beoefend, is van invloed op de benodigde demping en stabiliteit die een schoen moet bieden. Een veel gehanteerde indeling in soorten ondergrond is die tussen enerzijds harde ondergrond (asfalt, indoor)  of zachte ondergrond (bosweg of zand) en anderzijds regelmatige (asfalt, indoor) of onregelmatige ondergrond (bosweg, zand). Nog even los gezien van de eisen die de sport aan de schoenen stelt, kun je grofweg zeggen: de hardheid van de ondergrond stelt eisen aan de demping in een schoen, terwijl de (on)regelmatigheid eisen stelt aan de stabiliteit in een schoen.
Dat u niet op bloten voeten sport, heeft te maken met de impact op het lichaam. Een ondergrond moet zo min mogelijk impact op het lichaam van een sporter hebben. Het lichaam van een sporter hebben. Het lichaam absorbeert van zichzelf wel schokken, maar niet in zodanige mate dat je op blote voeten kunt gaan sporten. Onderzoeken tonen aan dat tijdens het sporten krachten op je lichaam inwerken die drie tot zesmaal groter zijn dan je eigen lichaamsgewicht. Het lichaam kan dat niet voldoende opvangen. Dus heb je sportschoenen nodig.

Profielensportschoen1
Een profiel onder een schoen interacteert met de ondergrond en is bepalend voor of u wel of niet wegglijdt en de stijfheid van de onderzool is medebepalend voor de stabiliteit van de schoen. Wie aan bergwandelen doet heeft een hoog en grof profiel nodig om grip te krijgen op het steile en onregelmatige berglandschap. De stijfheid van de zool hangt bij wandelschoenen af van het terrein waar u op loopt, hoe bergachtig, hoe stijver. Een hardloopschoen daarentegen heeft een laag profiel, daar zit weinig grip op. Dat is ook niet nodig. Hoe minder grip onder de schoen , hoe minder weerstand. Daardoor kan de hardloper sneller lopen. Hardloopschoenen moeten soepel zijn, de loper moet zijn voet over de grote teen kunnen afwikkelen.
Een tennisser op gravel heeft weer een ander profiel nodig dan een indoor tennisser. Gravel is een losse structuur en als je profiel geen grip daarop heeft , glijd je weg en krijg je blessures. De indoor tennisschoen is veel gladder van profiel dan de schoen voor op het gravel, omdat je binnen juist wel moet kunnen glijden. Kun je niet glijden dan wordt je been geblokkeerd en krijg je een blessure. Indoor-en outdoor schoenen voor een en dezelfde sport zijn dus niet voor elkaar inwisselbaar. Een tennisschoen moet heel stijf zijn vanwege de stabiliteit voor de voet. Een tennisschoen heeft ook geen soepel buigpunt op de locatie onder de bal van de voet, want als je naar voren loopt in een wedstrijd wil je niet dat je pardoes op je tenen staat en door je enkel gaat.

Voetbalschoenen
rp_sporter-150x150.png
Voetbalschoenen zijn weer een verhaal apart . Niet zo zeer wat de stijfheid van de zool betreft -die hebben een flexibel buigpunt onder de bal van de voet, omdat een voetballer zijn voet snel moet kunnen wegzetten- maar wel wat het profiel betreft. De profielen (en ook het bovenwerk) van voetbalschoenen worden aangepast aan de speelpositie in het veld. Je hebt modellen voor de snelle lopers, die hebben een zodanig noppenpatroon – weinig noppen in het midden- dat ze snel kunnen kappen, draaien en sprinten, zonder al te veel weerstand op de ondergrond. Verdedigers hebben die weerstand in het profiel wel nodig om beter controle te kunnen uitoefenen. Ook heb je nog klassieke voetbalschoenen voor de all rounders. Niet alleen het patroon waar de noppen zijn geplaatst verschilt, de noppen zelf verschillen ook: hard, zacht, kort, lang rond of recht. Zo zijn op een zacht veld lange noppen nodig om meer grip te krijgen op een hard veld korte noppen. Wat de noppen precies doen op de belasting van de voet is nog niet bekend. Schoenen met een rechte nop lijken meer druk te geven onder de voet dan een ronde nop, zeker aan de buitenkant van de voet. En omdat fabrikanten van voetbalschoenen (Nike uitgezonderd) nauwelijks aandacht schenken aan demping, zeker niet in de goedkopere modellen, hebben voetballers regelmatig het gevoel dat ze op de noppen lopen. Voetbalschoenen moeten eigenlijk meer als hockeyschoenen zijn, die zijn stabiel en hebben een goede demping.

Bovenmateriaal
De tendens in materiaal is dat die steeds lichter worden. Daarom wordt voor het bovenwerk meestal voor synthetisch materiaal gekozen. Zeker waar het hardlopers betreft. Ieder extra gram dat een hardloper met zich meesjouwt beïnvloedt zijn eindtijd negatief. Voetballers kiezen vaak voor leer. De meeste voetballers hebben graag een schoen die goed strak om de voet zit, die nog iets uitloopt en waarmee ze de bal perfect kunnen voelen. Dus komen ze uit bij leer, dat rekt mee, in tegenstelling tot synthetisch materiaal. Synthetisch materiaal is veel vormvaster, maar dat moet je voet toestaan.sportschoen2 Het is een fabeltje van schoenverkopers dat schoenen van synthetisch materiaal nog uitlopen, dat gebeurt niet. Ik adviseer voor mensen met een brede voet een schoen met synthetisch bovenwerk en voor smalle voet leren bovenwerk. Als je een brede voet in een leren schoen zet, loop die schoon aan de buitenkant helemaal uit, dat gaat ten koste van je pasvorm, je gaat naast de zool lopen.

Het bovenwerk is tevens van invloed op de stabiliteit van een schoen. Op de plaatsen waar de voet ondersteuning nodig heeft, worden elementen van een harder kunstmateriaal geplaatst, bijvoorbeeld bij het contrefort. Maar ook bij de voorvoet. Op plaatsen waar drukpunten kunnen ontstaan, bijvoorbeeld bij de kleine teen, wordt het harde materiaal onderbroken door flexibel (ventilerend) materiaal (ook wel Mesh genoemd) , zodat de teen niet knel komt te zitten.

Het materiaal van een tennisschoen is vrij stijf, dat moet ook. Een tennisschoen moet veel stabiliteit bieden en moet goed om de voet aansluiten
Een basketballer springt veel en draait veel, daarom omsluit een basketbalschoen altijd om de enkels. Alhoewel er geen wetenschappelijk bewijs is dat deze halfhoge schoenen het aantal enkelblessures naar beneden brengt. Alleen voor het bewijs dat deze invloed hebben op het aantal en de ernst van enkelblessures.

Leesten
In tegenstelling tot bij gewone schoenen, wordt er  voor sportschoenen geen onderscheid gemaakt in leesten voor dames of heren, terwijl een herenvoet natuurlijk heel anders is dan een damesvoet. Asics is daar een uitzondering in. In leesten heb je wel onderscheid tussen rechte leesten en gezwaaide leesten. Bij een gezwaaide leest is er richting voorvoet een lichte draai naar binnen in de laterale lijn. Gezwaaide leesten zijn bezig aan een opmars. Ik veronderstel dat een gezwaaide leest de stabiliteit aan de buitenkant van de schoen vergroot. Dat geldt niet voor alle voet type. Voor mensen met bijvoorbeeld een platvoet werkt een gezwaaide leest negatief op de pasvorm. Door de gezwaaide leest wordt de platvoet gedwongen weggedraaid in de schoen en dat kan tot klachten leiden. Mensen met een platvoet moet je dus op een rechte leest zetten. Dit in tegenstelling tot mensen met een hol voet. Bij hen wordt de voet juist weggeduwd als je hen op een rechte leest zet.

Overpronatie
rp_Campagne-beeld_hardloopster-212x300.jpg
Als mensen op verkeerd schoeisel lopen, ontstaan er veel blessures door overpronatie. Ook komen bij hardlopers veel scheenbeenklachten en hielklachten voor. Eigenlijk allerlei klachten die ontstaan door te veel rek op pezen en spieren. Voor sporters met overpronatie zijn speciale antipronatieschoenen ontwikkeld. Maar pas op, als je geen klachten hebt op een neutrale schoen, moet je niet op een antipronatieschoen gaan lopen. Dat kan juist weer klachten geven.

Trends
Een duidelijke trend in sportschoenen is het al eerder vermelde, lichter gewicht van het materiaal. Maar er zijn nog meer trends. Opvallend is dat het contrefort steeds vaker aan de buitenkant van de schoen wordt geplaatst. Rede daarvan is dat bij slijtage in het hielgedeelte het plastic van het contrefort niet meer op je hiel gaat irriteren. De plaats waar voorheen het contrefort zat in de schoen is nu zacht afgewerkt. Bij duurdere hardloopschoenen zie je steeds vaker extra elementen die ervoor zorgen dat je de schoen strakker kunt trekken, waardoor de schoen beter op de wreef aansluit. Bij Nike heet dat bijvoorbeeld Flywire en bij Saucony heet dat Saucfit. Dit voorkomt dat een sporter uit zijn schoen slipt. Een andere trend in hardlopen is het natuurlijk hardlopen waarbij men het blootsvoets lopen zoveel mogelijk wil benaderen, door zo minimalistisch mogelijk schoeisel te dragen. Dat zou blessures voorkomen. Dit is echter niet wetenschappelijk bewezen.

Leave a Reply